Exhibitions

Ide o stoličky (2024-11-27)
Skupinová výstava/Group exhibition
Organizátor/Organizer: Liptovská galéria P. M. Bohúňa
Trvanie výstavy/Duration: 27. 11. 2024 - 17. 5. 2025

Kurátorka/Curator:

Jana Babušiaková

 

 

Vystavujúci autori/Exhibited authors: 

Filip Bielek

Anton Čierny

Martin Derner

Ľudmila Hubová Machová

Peter Ilčík

Marek Kvetan

Stano Masár

Peter Rónai

Denisa Slavkovská

Patrik Šalata

Lucia Veselá

Gabriela Zigová

 

 

SK/

Výstava "Ide o stoličky" začala ako vstup súčasného umenia do priestorov parížovskej kúrie v Múzeu Liptovskej dediny v skanzene Pribylina. V nábytkovej expozícii parížovskej kúrie totiž možno nájsť niekoľko zostáv stoličiek v historických štýloch. Práve oni sa stali inšpiráciou na skúmanie významu stoličky vo výtvarnom umení, pretože ide o predmet s mimoriadne dlho tradíciou, ktorý je nám (doslova) telesne blízky. Sedíme na nich totiž denne doma, v práci či v záhrade a v každej kultúre vzniklo množstvo typov stoličiek rôznych druhov a účelov. Keď si dnes sadneme na stoličku, môžeme uvažovať o tom, ako sa prostredníctvom nej spájame s celou doterajšou civilizáciou: bohatými aj chudobnými, ktorí využívajú ich oporu, keď sú unavení.

 

Vybrané diela súčasných slovenských vizuálnych umelcov a umelkýň na výstave pracujú so stoličkou nie  skrze úžitkové umenie či design, ale predstavuje rôzne umelecké stratégie, pracujúce so stoličkou ako významným fenoménom minulosti i súčasnosti. Ide o rad funkcií, ktoré nám ponúka, ale aj o množstvo významov, ktorý tento kus nábytku evokuje. A aj taký obyčajný predmet ako je stolička dokáže odhaliť vzťahy medzi ľuďmi - môže byť symbolom moci a kariérneho postupu či personifikáciou vysokých postov.

 

Výstava v kurátorskej koncepcii Jany Babušiakovej teraz z historickej expozície vstupuje do výstavných priestorov Liptovskej galérie Petra Michala Bohúňa, pričom sa nejedená len o reinštaláciu, ale obsahové rozšírenie o témy náročky vynechané, ako je napríklad  konceptuálna rovina, v ktorej sa príbeh stoličky preťal s dejinami umenia 20. storočia.

 

Stoličky sa do umeleckej tvorby dostávajú i preto, lebo ich máme stále na očiach. Autori a autorky často pracujú s tým, čo ich v živote bezprostredne obklopuje, preto v dielach môžete odhaliť známe druhy bežných stoličiek z nedávnej minulosti našich domácností a objaviť tak nové kontexty a možno aj spomienky, ktoré sa s podobnými stoličkami viažu.

 

Jana Babušiaková

 

ENG/

The exhibition "It's about chairs" began as an entry of contemporary art into the spaces of the Parisian mansion in the Liptov Village Museum in the Pribylina open-air museum. In the furniture exhibition of the Parisian mansion, you can find several sets of chairs in historical styles. They became the inspiration for exploring the meaning of the chair in fine art, because it is an object with an exceptionally long tradition, which is (literally) physically close to us. We sit on them every day at home, at work or in the garden, and in every culture, many types of chairs of different types and purposes have been created. When we sit on a chair today, we can think about how we connect with the entire civilization to date through it: the rich and the poor, who use their support when they are tired.

 

Selected works by contemporary Slovak visual artists in the exhibition work with the chair not through applied art or design, but present various artistic strategies, working with the chair as a significant phenomenon of the past and present. It is about the range of functions it offers us, but also the multitude of meanings that this piece of furniture evokes. And even such an ordinary object as a chair can reveal relationships between people - it can be a symbol of power and career advancement or the personification of high positions.

 

The exhibition, curated by Jana Babušiaková, is now entering the exhibition spaces of the Liptov Gallery of Peter Michal Bohúň from the historical exposition, and it is not just a reinstallation, but an expansion of content to include topics that have been deliberately omitted, such as the conceptual level in which the story of the chair intersected with the history of 20th-century art.

 

Chairs also find their way into artistic creation because we are constantly seeing them. Authors often work with what immediately surrounds them in life, so in the works you can discover familiar types of common chairs from the recent past of our households and thus discover new contexts and perhaps even memories that are associated with similar chairs.

 

Jana Babušiaková